неделя, 19 януари 2014 г.

YAŞAM SAVAŞINI ESERLERİYLE VEREN ÜNLÜ RESSAMIMIZ

Türkiye'nin önde gelen resim sanatçılarından birisinin Bulgaristan kökenli bir hemşehrimiz olduğunu bir çoğumuz bilmeyiz. Evet,Profesör Mustafa ASLIER 1926 yılında Kırcaali ilinin Kobilyane köyünde gözünü açtı ve daha sonra Ana vatanımıza göç etti.Bugünlerde doğduğu ilde ilk kez onun resim sergisi düzenleniyor. Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü'nde gravür öğrenimi gören (1946-1949) Mustafa Aslıer, 1953-1954 arasında Münih Grafik Sanatlar Akademisi'nde, 1955-1958 arasındaysa Stuttgart Grafik Sanat­lar Yüksekokulu'nda, öğrenimini geliştirici çalışmalar yaptı; 1957'den sonra Avrupa müzelerinde inceleme ve araştırmalarda bulundu. Türki­ye'ye dönünce resimleriyle kısa sü­rede tanındı; Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksekokulu (Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi) Grafik Bölümü başkanlığı ve okul yönetici­liği görevlerini bir arada yürüttü. 1958-1975 yılları arasında devlet sergilerine katıldı. 1958'de Stuttgart'ta Senatöre Galerisi'nde, 1959' da Viyana Devlet Galerisi'nde ilk ki­şisel sergilerini açtı. 1960 yılların­dan sonra Lyublyana Uluslararası Gravür Sanatı Sergisi'ne, Tokyo, Ravenna baskıresim sergilerine, Romanya, Tunus, Cezayir ve Lüb­nan'da düzenlenen Çağdaş Türk Grafiği sergilerine, 1967'de Sao Paulo Uluslararası îkiyıldabir Sergi­si'ne, 1974-1976 ve 1978'de Frechen' deki Almanya Uluslararası Grafik Sergisi'ne katıldı. 1963-1964 yılla­rında Avrupa ülkelerinde dolaştırı­lan Çağdaş Türk Sanatı sergilerinde yapıtlarına yer verildi. Türkiye'deki ilk kişisel sergilerini 1960 yıllarının başında İstanbul'da açan Mustafa Aslıer, 1967'de bu sergilerini İstan­bul ve Ankara'da sürdürdü. 1980 ve 1981'de İstanbul'da iki kişisel sergi daha düzenledi. 1973'te Türkiye Cumhuriyeti'nin 50. kuruluş yıldö­nümü nedeniyle düzenlenen sergide Cumhuriyet Ödülü , 1974'te Dev­let Resim ve Heykel Sergisi'nde başarı ödülü kazandı. Kendi adına bir atölye kurup geliştirdi ve öğretim üyesi olarak çalıştığı okulun baskı­ resim atölyesini, bir kaynak atölye­ye dönüştürerek, özellikle genç kuşak sanatçıları arasında özgün baskının yayıp benimsenmesine büyük katkıda bulundu. Zaman zaman yazılarıyla, bu daim kavram­larını da benimsetme yolunda çaba gösterdi.Mustafa Aslıer'in metal gravür türündeki siyah-beyaz ve renkli özgün baskı resimleri, genellikle yö­resel nitelikli figürlerin geometrik soyutlayıcı havasından hareket eder. Sanatçının bu yoldaki çalış­malarına, Türkiye'de söz konusu tekniğin çağdaş anlamdaki ilk ör­nekleri gözüyle bakılabilir. Mustafa Aslıer bu resimlerinde Anadolu kö­kenli figür gruplarını, geometrik bir yığma düzeni içinde ele alıp, yöre­selliğin vurgulayıcı yönünü fazla abartmadan yüzey geometrisine bağlı bir duyarlığı geliştirir. Büyük parçalar, birbirini bütünleyen bi­çimler, doku ayrıntılarına egemen olur ve çizginin niteliği ön plana çı­kar. Açık-koyu dengesi, bakışıma önem verme, figürü doğal plastik ya­pının temel öğesi olarak yüceltme, bu resim anlayışının başlıca değer­leridir. Zaman zaman yazılarıyla, bu daim kavram­larını da benimsetme yolunda çaba gösterdi. Uzun yıllar İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulunda çalışmalarını sürdüren sanatçı 1982-1986 yılları arasında Mimar Sinan Üniversitesinde öğretim üyeliği yaptı. Emekli olduğunda Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi dekanı olarak görev yapıyordu. Yurt dışı ilk sergisini 1958’de Almanya’da (Stuttgart), yurt içinde ise 1959’da İstanbul’da açtı. 1962’den bu yana yurt dışında açılan Türk sanatı sergilerine katıldı. Yugoslavya, İsviçre, İtalya, Fransa, Japonya, Almanya ve Norveç gibi ülkelerde açılan uluslararası grafik sergilerinde ve bienallerde, Türkiye’yi temsil eden sanatçılar arasında yer aldı. Gravür sanatçısı olarak tanınan Aslıer, kendine özgü bir stilizasyon anlayışı içinde geometrik formlara uygulanan resimlerinde yöre konularını simgesel öğelerle birarada kullanır. Figüre, resimlerinde, öğretici ve uygulamacı olarak önemli katkılar getirdi. Mustafa Aslıer gravür sanatçısı olarak tanınır. Kendine özgü bir stilizasyon anlayışı içinde, geometrik formlara uygulanan resimlerinde yöresel konuları, simgesel ögelerle bir arada kullanır. Figür, resimlerinde başlıca konu eksenini oluşturur. Türkiye'de özgün baskı tekniklerinin gelişmesinde, öğretici ve uygulamacı olarak önemli katkıları olmuştur. Ünlü hemşehrimiz şöyle anlatıyor kendi yaratıcılığını; ''Geçmişte de yaptığım resimlere bakarak ,kendi özgün biçim ve renklerimi bulup bütünleştirmeye çalışırken, her resmimin ayrı bir savaşın sonucu olduğunu görüyorum. Asıl yaşam savaşımı resimlerimi yaparken vermişim. En az bin özgün baskı resim, binden fazla özgün çizgi resim, bir o kadar da yağlı, sulu, akrilik boyalı özgün resimler yaptığım hesaba göre altmış yılda iç binden fazla savaş geçirmişim: Hepsini kazanmış olmayı umarım.Zaman yoldaşım olan yurdum insanlarının, ortak duygu ve düşüncelerinden kaynaklanan çağırgılarımı çizerek geleceğe aktarmaya çalışıyorum: Başka bir deyişle, insanlarıma ''Türkü''lerimi görsel öğelerle söylemeyi deniyorum: Benim de izimi taşıyan görsel Türküler. İnsanlarımı çizmeye on sekiz yaşımda başladım. Bu güne kadar ,altmış beş yıl,henüz var olmayan yapıtlarımı deeme ve araştırmalarımla biçimlendirmeye çalıştım. Bu yolda ilerlerken ,görsel öğeler (salt şekil ve salt renk gibi),görsel dünyayı algılama ve yorumlama konularında ,insanların aydınlattığı değerleri tanıma ve inceleme olanağı buldum.çizdim boyadım, çeşitli madde ve tekniklerin yaratmaya katkı olanaklarını denedim. Yüzlerce binlerce kez. Yaptığım işin ustası olmak istedim.Benden önce yazan çizen eski ustalardan, sanat nesnesi yaratabilmek için seçtiği işin ustası olmak gerektiğini öğrendim.Çabalarımın sonucuna baktığımda,yanlış yolda olmadığımı düşünüyorum. Yurdumun dağlarının kayalarına, büyük yapıların duvarlarına, zamandaşım insanları çizerek, onlarla beraber uzun yaşama boyutuna beraber geçmek isterdim.''
ÖDÜLLER • İtalya Ugo Carpi Uluslararası Gravür Sergisi (Bronz Madalya, 1971
• Türkiye Cumhuriyeti'nin 50. kuruluş yıldö­nümü Sergisi, Başarı Ödülü, 1973,
• Dev­let Resim ve Heykel Sergisi, Başarı Ödülü, 1974 SERGİLERİNDEN SEÇMELER
• Devlet sergileri, 1958-1975 seneleri arasında
• Stuttgart'ta Senatöre Galerisi, 1958
• Viyana Devlet Galerisi, 1959
• Lyublyana Uluslararası Gravür Sanatı Sergisi, 1960
• Tokyo, Ravenna baskıresim sergisi
• Çağdaş Türk Grafiği sergisi, Romanya
• Çağdaş Türk Grafiği sergisi, Tunus
• Çağdaş Türk Grafiği sergisi, Cezayir
• Çağdaş Türk Grafiği sergisi, Lüb­nan
• Çağdaş Türk Sanatı sergileri, 1963-1964 yılla­rında Avrupa ülkelerinde
• Sao Paulo Uluslararası İkiyıldabir Sergi­si, 1967
• Mustafa Aslıer Gravür Sergisi, İstanbul, 1967
• Mustafa Aslıer Gravür Sergisi, Ankara, 1967
• Almanya Uluslararası Grafik Sergisi, Frechen,1974, 1976 ve 1978'de
• Mustafa Aslıer Gravür Sergisi, İstanbul, 1980 ve 1981

0 коментара:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.